Części aut produkowane w Polsce nie zdrożeją

Nowelizacja wdrożyła przepisy dyrektywy nr 2007/46/WE określającej wymagania homologacyjne. Teraz świadectwo homologacji dla nowego pojazdu uzyskane w jednym z krajów UE będzie ważne na terytorium pozostałych państw. Dzięki temu producenci pojazdów i przedsiębiorcy będą płacić tylko raz za wprowadzenie pojazdu do obrotu.

Polskie części aut nie zdrożeją

Podczas prac nad projektem nowelizacji kontrowersje wywołała konieczność uzyskania zezwolenia na dopuszczenie do obrotu przedmiotów wyposażenia lub części, stwarzających zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego lub środowiska. Natomiast dyrektywa nakazuje uzyskać zezwolenie na dopuszczenie do obrotu tych części, które mogą jedynie znacznie zagrażać. Każda polska część musiałaby więc zostać objęta procedurą dopuszczenia do obrotu, co doprowadziłoby do wzrostu cen. Jednak produkowane w Polsce części aut nie zdrożeją, ponieważ nowe przepisy nie wprowadzają w zakresie ich homologacji dodatkowych wymogów.

Kary za łamanie przepisów

Nie będzie można wprowadzać do obrotu pojazdu bez odpowiedniego świadectwa homologacji. Ten, kto to zrobi, będzie musiał wycofać go na swój koszt. Jeżeli wprowadzenie nastąpiło odpłatnie, będzie trzeba odkupić pojazd od użytkownika. Jeśli podmiot tego nie zrobi, dostanie karę w wysokości do 25% wartości sprzedaży.

To samo dotyczy tych, które wprowadzą do obrotu części lub przedmioty bez homologacji. Będą musieli na własny koszt:

    * podać do publicznej wiadomości informację o wycofaniu z obrotu przedmiotów wyposażenia lub części oraz termin ich wycofania,

    * wycofać te przedmioty z obrotu.

Im również grozi kara w wysokości 25% wartości sprzedaży towaru. Gdy to nie poskutkuje, kara zostanie zwiększona do 50%. Klient, który kupi część bez homologacji, może żądać jej odkupienia albo wymiany na nową.


Dopuszczenie jednostkowe pojazdu

Do tej pory rocznie jeden pojazd nie musiał uzyskiwać świadectwa homologacji. Korzystano z tej możliwości głównie przy wprowadzaniu do obrotu pojazdów, które mogłyby nie przejść szczegółowych badań homologacyjnych (np. małych busów, przerobionych z samochodów dostawczych). Dla takich pojazdów wprowadzono dopuszczenie jednostkowe pojazdu. Koszt takiej procedury wyniesie maksymalnie 800 zł.

 

 

Podstawa prawna:

    * ustawa z 10 października 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r. poz. 1448).

autor:  Michał Petranik, prawnik, specjalista z zakresu transportu drogowego, starszy asystent sędziego w WSA w Warszawie

 

Zaloguj się

Liczba odwiedzających

Odwiedza nas 17 gości oraz 0 użytkowników.

Licznik odwiedzin

343419
Dzisiaj40
Wczoraj167
Tydzień514
Miesiąc3144